vrijdag 9 december 2011

Positiviteit is een keuze!

Hoe staat u in het leven? Bent u een optimist waardoor het glas altijd half vol is? Of zit u aan de andere kant van het spectrum en is de uwe meestal half leeg?

Een ding is zeker. Een meer optimistische kijk op het leven kan aangeleerd worden, ook al ben je nog zo pessimistisch van aard!

We hebben allemaal wel eens bepaalde tegenslagen te verwerken gehad in ons leven. Soms loop je een promotie mis op het werk waar je net zo op gehoopt had of je kunt juist helemaal geen werk vinden. Da's nog veel erger.

Onfortuinlijke gebeurtenissen kunnen bij sommigen onder ons zo hard aankomen dat zij zich zelf van het leven willen beroven. Maar hoe groot de tegenvaller ook kan zijn, er is altijd de keuzemogelijkheid om de weg in te slaan die leidt naar een veel prettiger leven.


Een handige instrument dat je kunt gebruiken om over te schakelen naar een veel opgewekter gemoed is door middel van de bijstelling van de gedachten die je dagelijks denkt.   

Want of je nou zwaar depressief bent omdat de liefde van je leven voor een ander heeft gekozen, of omdat je voor de 7e keer gezakt bent voor je rijexamen, je hebt altijd zelf de teugels in handen om die 8ste keer wel te slagen!

Als je om wat voor reden dan ook nogal slecht in je vel zit, dan komt dit in feite doordat je het vertrouwen in jezelf een beetje bent kwijt bent geraakt. Maar een minder goed geloof in je eigen kunnen is niets anders dan een bepaalde negatieve perceptie die je jezelf hebt wijsgemaakt.

En een perceptie is op zijn beurt weer niets anders dan een bepaalde gedachte die je maar blijft herhalen en herhalen en herhalen... 

'Als je kunt besluiten om andere, meer positieve gedachten aan jezelf aan te bieden dan diegene die niet zo prettig waren, dan heb je de eerste stap gezet op de ladder naar een meer optimistisch bestaan!'

Want de snelste methode om het leven weer zonnig tegemoet te treden is simpelweg je gedachten te veranderen. 

Hoe kun je dit het beste voor elkaar krijgen?

Nou, eigenlijk best wel simpel. Iemand die even wat minder lekker in zijn vel zit moet proberen op zoek te gaan naar een gedachte die net iets beter aanvoelt dan de vorige. In het geval van liefdesverdriet bijvoorbeeld zou je dus op zoek moeten gaan naar gedachten van troost of geruststelling.

Da's weer net een paar treetjes hoger op de emotionele ladder waardoor jij je net even iets beter gaat voelen dan daarvoor.   

Denk bijvoorbeeld zoiets als dit: 

'Okay, mijn grote liefde is nu al een paar weken uit mijn leven maar als hij met mij niet gelukkig kan zijn dan verdient hij mij ook niet'. 'Hij zoekt het maar uit met die nieuwe vriendin van hem'. 'Ik ben er wel klaar mee nu'.

'Ik neem het besluit om er vandaag nog een streep onder te zetten want er is vast wel iemand die mij wel waardeert en die me wel op handen wil dragen'. 'Vanaf vandaag kijk ik alleen nog maar vooruit.'

'Laat ik maar gelijk even mijn beste vriendin opbellen om te kijken of we van 't weekend weer eens even samen ouderwets de bloemetjes buiten kunnen zetten.' 'Daar ben ik eigenlijk best wel aan toe'. 'Want met Pietje kwam ik trouwens sowieso bijna nergens'

'Nu ik er nog eens goed over nadenk zaten we eigenlijk alleen maar elk weekend binnen samen op de bank een beetje tv te kijken...? Hij was eigenlijk best wel een saaie Piet!

...of zoiets...

Zie je hoe snel je de toestand van je gemoed kunt bijsturen? Want daar draait het om in het leven. Hoe beter en hoe sneller jij je emotionele gemoedstoestand omhoog kan krikken, des te beter je leven zal worden!

Ja, het klinkt misschien wat onwennig maar we leven in een op aantrekking gebaseerd universum. En gedachten die op een positief niveau vibreren trekken weer gelijk gestemde gebeurtenissen aan. Dus wanneer ga jij aan de slag om met je gedachten wat meer superdingen in je leven aan te trekken? 

Het enige wat je dagelijks moet blijven doen is om je gedachten, stap voor stap, als een positieve opwaartse spiraal alsmaar hoger te sturen naar een steeds beter aanvoelend gevoel over jezelf. Je zal merken dat de kwaliteit van je leven hierdoor met sprongen omhoog zal gaan. 

En het mooie is dat je hier direct mee kunt beginnen. Want er is maar een ding belangrijk en dat is dat JIJ je goed voelt. En des te optimistischer je gedachten zullen zijn, des te excellenter de kwaliteit van je leven zal zijn!     


     
Dit is een speciaal geschreven bijdrage voor http://www.blogkermis.nl/ en http://www.mindwell.be/

           

  

Geen opmerkingen: