zondag 8 januari 2012

De Gouden Regels van een superleven! (deel 8)

Gouden Regel 8:   Flikker je televisie het raam uit!

Dit klinkt een beetje plat maar dat zijn de meeste TV programma's ook...

...hoe 3D of HD die ook mogen zijn...

De televisie is misschien wel een van de slechtste uitvindingen van de 20ste eeuw. Het is een vampier die langzaam je hoofd leeg zuigt. En hij maakt je superlui. Want waarom zou in actie komen om iets nuttigs te doen terwijl je de hele avond passief naar dat lichtgevende venster kan gaan liggen staren? 

"Ja, maar Luuk, ik kijk alleen maar educatieve documentaires?". Yeah, sure. Keep on dreaming. Ga wat zinvollers doen! Want meer dan een uur televisie kijken per dag staat gelijk aan dezelfde hoeveelheid hersenactiviteit als in het donker zitten zonder geluid, radio, niks om naar te kijken en niks te doen. 

Een wijze man zei ooit:

 "De televisie steelt je tijd en geeft het nooit meer terug."

Hoe vaak zit je nou naar een tv programma te kijken waar je echt iets aan hebt?  Als je echt kritisch je kijkgedrag onder de loupe neemt zul je merken dat je gewoon een partij fast food bagger bij je ogen naar binnen zit te proppen. Puur uit gewoonte.

Je gaat al zappend van RTL Boulevard tot Hart Van Nederland naar Ik hou Van Holland om af te sluiten met Pijpen en Slikken. Het meest walgelijke programma dat ooit van onze taxpoet gemaakt is maar ik dwaal af...

Nog een feit:

Kinderen die teveel televisie kijken verhogen het gevaar om op latere leeftijd hart- en vaatziekten, een hogere bloeddruk en diabetes te krijgen. 

Natuurlijk kijk ik ook wel eens tv. Ik zou liegen als ik niet zei dat ik ook wel eens avonden voor de buis hang. Maar mijn kijkgedrag heb ik aangepast. Daarom heb ik hieronder een aantal praktische alternatieve tips voor u opgeschreven welke u ook in uw dagelijks leven kunt gaan toepassen.

Tip 1. Las een tv vrije avond in.

Ga bijvoorbeeld op maandag eens lekker een boek lezen. Doe ik ook. Steek je echt wat van op. TV uit. Kaarsen aan. Classic FM over de speakers met licht klassieke muziek. (of Nick en Simon als je daar van houdt, ken mij het schelen). Je zal merken dat je je in de dagen daarna al een stuk beter voelt. Of ga eens een lekker een potje Scrabbelen met de andere familieleden. (Nee, geen Wordfeud). Je versterkt de banden en je kan tegelijk eens bijpraten. 

Tip 2. Koop een Hard Disc recorder.

...of neem een set-top box van je kabelaar met een ingebouwde harde schijf waarmee je programma's kan opnemen. Kost misschien een tientje extra in de maand maar is goud waard.

Plan overdag wat je wilt zien en neem dit op. Je kunt dan kijken op een tijdstip wanneer het jou uitkomt en je kunt de reclames doorspoelen dus je kijkt super efficiënt televisie. Bovendien verklein je het zapgevaar. Want als je lukraak tv gaat kijken verzand je vaak in eindeloos zenderhoppen tussen al die kauwgom die langs je ogen voorbij trekt. Daarnaast verminder je het risico dat je plots het hoofd van Andries Knevel in beeld krijgt.


Tip 3. Ga bewegen.

Lekker buiten wandelen of hardlopen. Later zal ik hier nog een topic aan wijden.

Tip 4. Doe nuttige dingen tijdens tv kijken.

Ik doe zelf wel eens de complete strijk als de tv aanstaat. Maar je kan ook buikspieroefeningen doen of push-ups.

Tip 5: Niet tijdens eten.

Probeer geen tv te kijken onder het eten zodat je meer geniet van de maaltijd, bewuster eet (is weer goed voor je spijsvertering) en gezellig de dag kan doornemen met je overige gezinsleden.

Tip 6: Blijf niet te lang voor de buis hangen! 

Probeer ook niet te laat nog tv te kijken. Neem het anders op. Je brein signaleert het licht van de beeldbuis als daglicht en zal daarom actiever worden en je slaap verdringen. Minder tv kijken verbeterd je nachtrust aanzienlijk.

Tip 7. Kijk geen TV in de slaapkamer.

De slaapkamer is om in te pitten of voor andere leuke activiteiten maar niet om 'As the world Turns' te kijken. Je kan hier onbewust ook je nachtrust mee ondermijnen. Kijk dus alleen tv in de woonkamer. 




Geen opmerkingen: