maandag 16 juli 2012

Hoe overleef ik de crisis?

Weergave van een dialoog met een kritische lezer van mijn blog:

Luuk, ik kan geen krant openslaan of journaal kijken of de eurocrisis vliegt je naar de keel. Hoe overleef ik dit?

Ja, je wordt er inderdaad niet vrolijk van als je de actualiteiten een beetje volgt. Het is eigenlijk een schuldencrisis maar wel veroorzaakt door die vermaledijde euro...

De wereld staat in brand en het lijkt wel of we er met z'n allen er met de mond open van verbazing naar staan te kijken en er niks tegen kunnen doen...

Hoe is die ellende ook al weer ontstaan? 

In a nutshell: toen de euro werd ingevoerd konden de Mediterrane landen incluis Ierland geld lenen tegen de lage rente van de noordelijke landen. Alleen die weelde konden ze niet aan en ze gaven bakken meer geld uit dan ze zich eigenlijk konden veroorloven.

Toen het gesjoemel met economische cijfers van de Grieken boven water kwam werd de financiële wereld eindelijk wakker. Alleen was het toen al te laat.

We hebben een monster gecreëerd en niemand die nog weet hoe we dat beest terug in zijn hok moeten krijgen…

Nou, daar wordt je inderdaad niet vrolijker van. 

Nee. En ik ben bang dat alles alleen nog maar erger gaat worden. De crisis gaat zich verdiepen. Politici kopen alleen maar tijd want er is geen echte oplossing in zicht.

We kunnen de politici ook nergens op afrekenen helaas want het zijn maar passanten. Na een paar jaar zijn ze foetsie. En onze miljarden ook. Als hun leven er vanaf hing zouden ze misschien wat zorgvuldiger omgaan met onze centjes...

Ik ben bang dat we tot in vele generaties na ons nog de ellende moeten gaan aflossen.

Het is eigenlijk nog veel erger dan ik aanvankelijk dacht...?

Ja, vroeger toen ik nog bij de bank werkte leerde ik dat landen nooit failliet konden gaan. Nou, ondertussen weten we wel beter... 

Kijk, het is heel simpel. Als je meer geld uitgeeft dan er binnenkomt dan ga je vroeg of laat failliet. Daar weet ik zelf alles van. Dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden...

Het maakt niet uit of je 10 euro binnen krijgt of 10 miljard euro. Als je er 11 uitgegeven hebt en de banken willen je niks meer lenen dan houdt het op een gegeven moment op. Zelfs een klein kind snapt dat nog.

Wat is het scenario voor de toekomst denk je?

Ik denk persoonlijk dat de eurozone uiteen gaat vallen. Griekenland als eerste. Daarna de rest: Spanje, Portugal en Italië. En dan een Neuro en Zeuro.

Lekker zeg. En onze huizenmarkt? 

Die zal sowieso nog verder ineenzakken ben ik bang. In totaal min 50% denk ik. Geen vrolijke cijfers. 2013 wordt een absoluut rampjaar. AEX naar de 150. Sociale onlusten steken al op in Zuid-Europa. Er komt een storm aan...dat wil je niet weten. Sjor jezelf maar eens ff goed in de gordels...

Min 50 procent?! Da's een bloedbad!

Yep. We hebben maar 600 miljard hypotheekschuld bij elkaar in Nederland. Als die luchtbel verder gaat leeglopen breekt de pleuris uit. Gelukkig woon ik in een huurhuis...!

Maar grote pensioenfondsen met veel buitenlandse staatsleningen staan daar gelukkig tegenover. Nederland staat er relatief goed voor. Dat dan weer wel...haha!. We zijn nog Triple A!

Maar als je zélf geld moet lenen om dat dan weer op jouw beurt aan Spanje uit te lenen dan klopt er geloof ik iets niet... Ben ik nou gek of....?

Geruststellend allemaal zeg... maar niet heus...!

Ja, leuker kunnen we het niet maken helaas.

Er komen verkiezingen aan. Kunnen die iets oplossen?

Nou, hoe daar een regering uit gevormd moet gaan worden is mij een compleet raadsel. Het politieke landschap is nog nooit zo versplinterd geweest. Dus in plaats van een daadkrachtige regering krijg je een coalitie die gaat bestaan uit een lappendeken van verschillende partijen. Lees: veel compromissen en dus een slap beleid waarvoor in de plaats juist daadkracht benodigd is.

Waar moet ik dan met mijn geld heen? Als er nog wat over is?

Nou, in ieder geval geen huis kopen! Stop maar in goud of zilver. Dat zal weer gaan boomen. Nog veel hoger dan het al staat. Ik bid en hoop natuurlijk dat ik ongelijk krijg met al deze onheilstijdingen. Maar dat zal de toekomst leren.

Nou, daar wordt ik niet echt veel gelukkiger van.. Wat nu?

Kijk een crisis biedt ook kansen. Ik ben zelf bezig een product in de markt te zetten dat het heel goed kan gaan doen de komende jaren. Vooral tijdens de crisis.

Nou, das hartstikke leuk voor je. Maar wat koop ik daarvoor? Wat moet ik doen nu er nog geen kijker voor mijn huis is geweest in zes maanden tijd? En wat als ik zonder werk komt te zitten?

Als je naar de geschiedenis kijkt dan zijn crisissen een regelmatig terugkerend fenomeen. Alleen vergeten de mensen dit snel. Helaas. We komen er wel weer boven op.

Hier kan ik niks mee... Graag wat concrete tips en adviezen!

Nou, ten eerste moet je stoppen met al die ellendige berichten te absorberen. Je mag het wel lezen maar ik adviseer je dit niet vlak voor het slapen te gaan doen of als je net je bed uit komt.

Das stap een. Stap twee is het allemaal voor kennisgeving aan te nemen. We kunnen er zelf toch weinig aan veranderen.

En stap drie is: Positief denkuh!!!

Want het wordt zo langzamerhand een 'self fulfilling prophecy'. Als er maar genoeg mensen roepen dat we in een crisis zitten dan gaat deze zich vanzelf manifesteren en zelfs verder uitdiepen.

Want minder vertrouwen in de economie vertaald zich weer in minder consumptief gedrag, dus komen er weer minder inkomsten voor de ondernemers en dan weer minder belastingopbrengsten.

Dan kom je in een negatieve spiraal. En die moeten we zien te doorbreken. Daar hoef je geen goeroe of helderziende voor te zijn om dat te voorspellen.

...en wat nog meer? 

Ik heb mezelf compleet voor die crisis afgesloten. Mentaal gezien. Ik volg wél alles op de voet. Ik zat zelfs vorige week nog bij dat debat in de tweede kamer over die 30 miljard extra steun voor Spanje. (Geld dat we waarschijnlijk nooit terugzien...)

Maar ik slaap er geen seconde minder goed door. Ik trek het me niet persoonlijk aan. Een paar jaar geleden misschien nog wel maar ik heb mezelf zo getraind in een positieve mindset dat je van goede huize moet komen om mij nog van mijn stuk te krijgen.

Vertel...

Nou, negativiteit krijgt op mij gewoon geen vat meer. Je moet jezelf elke dag blijven trainen om een positieve gedachtegang vast te houden. Dan kan je niks gebeuren. Laat je niet meeslepen door de waan van de dag. Mensen zijn nou eenmaal negatief ingesteld alleen beseffen de meeste mensen dat helaas niet.

Is dat zo? 

Ja, zonder dat de meeste mensen het door hebben is er een constante stroom van negatieve gedachten in hun hoofd geslopen. Ze denken dat ze realistisch denken maar in werkelijkheid hebben ze een pessimistische kijk op het leven. Of op zijn minst een minder positieve. Zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. En daarin schuilt het gevaar. En iedereen lult mekaar maar na: "Goh, gaat het met jou ook zo slecht?".

Hoe bedoel je precies?

Nogmaals, mensen denken dat ze een realistisch denkpatroon hebben. Maar realisme is vaak toch echt een ander woord voor negativisme. Het probleem en gevaar is dat je door deze gedachtegang ook daadwerkelijk negatieve dingen kan gaan manifesteren in je leven. Je creëert als het ware je eigen ellende snap je?

Mijn suggestie: Ga eens een positief bandje gaan afdraaien dan in plaats van de hele dag dingen te chanten die je eigenlijk helemaal niet wil? Die grijsgedraaide elpee van je onfortuinlijke leventje die moet je echt eens definitief afzetten!

Focus je op waar je naar toe wilt gaan en NIET op de huidige situatie die je nu ervaart want dat is waarschijnlijk niet de plek waar je de rest van je leven wilt doorbrengen.

Okay.... Duidelijk.

Kijk, de meeste mensen leven er maar op los... Geen flauw idee dat elke stap die ze zetten, elke gedachte die ze hebben en elke actie die ze ondernemen gevolgen heeft voor de rest van je leven!

Je kunt er maar beter voor zorgen dat het verhaal dat je over jezelf verteld en over jouw leven er eentje is met een beetje een vrolijke noot, want het resultaat daarvan is toch echt wat je uiteindelijk op je bordje gaat krijgen. Of je nou wilt of niet.

Dus niet de richting die de crisis uitgaat bepaald jouw lot. Nee, JOUW gedachten, emoties en acties zijn de sleutel!

En die sleutel die heb je ZELF in handen. Niet Merkel, Rutte of Jan Kees de Jager.

Tenzij je je oren laat hangen naar de waan van de dag...

Succes!

...in mijn volgende post meer over positief denken!