vrijdag 22 februari 2013

Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen? Nou, zó doe je dat..!

Een van de grootste oorzaken voor een gebrek aan zelfvertrouwen is dat men de focus teveel heeft gericht op de dingen die men niét kan. Ja, er zijn vast en zeker nog zeker tientallen dingen die jij en ik niet kunnen maar 'So what?' Je naam is toch niet Leonardo Da Vinci?!

Zou het niet veel beter zijn om je aandacht eens op die dingen te richten die je al wél tot stand hebt gebracht? Je zou verbaast zijn als je eens een lijst onder ogen kreeg van alle successen die je van jongs af aan tot nu toe al bereikt hebt.

Neem nou alleen al het feit dat je niet meer in je broek piest. Da's toch al geweldig....!

Ja, okay misschien zeik je nog wel eens je pantalon vol als je onbedaarlijk hard moet lachen of als er drie bontkraagjes om je heen staan die je om je pincode vragen maar doorgaans blijf je toch gewoon lekker de hele dag door droog?

Is dit niet fantastisch?!

Nee, even serieus, er is een waslijst aan prestaties die jij al volbracht hebt in je leven: je hebt leren lopen, praten, fluiten, je veters strikken, schrijven, fietsen, mens erger je nieten, rolschaatsen, zwemmen, gedichten maken, zingen, autorijden, zoenen, gitaar spelen, bloemschikken, schilderen, diploma's gehaald, de man van je dromen veroverd, kinderen opgevoed, je zieke moeder verzorgt, enzovoorts...

Dit is vast nog maar een fractie van wat je allemaal al gepresteerd hebt.

Wow! Indrukwekkende lijst hoor...!

Steek jezelf maar een veer in je kont. Je hebt hem verdient!

Een volgend belangrijk aspect is de manier waarop je tegen jezelf praat. Want niet alleen je brein communiceert de gehele dag door tegen je aan (intern), maar je praat vaak ook nog eens de gehele dag tegen andere mensen (extern). 

Wat is daar de nu toon van? Wat is je woordkeus? Als je daar in laat doorspiegelen dat jij jezelf maar een idioot vind en dat je te weinig kunt, ja dan wordt je vanzelf wel ontmoedigt.

Praat tegen en over jezelf zoals je ook over anderen zou praten. Je neefje, je oma of je buurman en je collega's. Die boor je toch ook niet continue de grond in? Waarom zou je dat dan wel bij jezelf doen? Je eigenste lieve geweldige zelf! Wees eens wat meer milder voor je en praat positiever over jezelf dan komt zelfvertrouwen vast en zeker in het kielzog.

Je hebt tenslotte al veel bereikt. Dat hebben we net gelezen. Wees dus maar trots op jezelf.

 

Tot slot raad ik je aan om al de fouten die je in het leven gemaakt hebt te zien als leermomenten.

Je zou eens moeten weten hoeveel blunders ik in mijn leven gemaakt heb. Ik zou er een boek over kunnen schrijven!

Hier een kleine greep van faliekante missers uit mijn leven:

Een email met de inkoopprijzen ipv de verkoopprijzen per ongeluk naar een klant sturen die net wil gaan bestellen (Probeer dat nog maar eens recht te breien...!) 

Een partij leren jassen kopen van een Italiaan die later van plastic blijken te zijn. (Hoe dom kan je zijn....).

Producten sturen naar een klant die nog moet betalen en vijf dagen later er achter komen dat ie failliet gaat. (Een telefoontje en ik had het kunnen weten...).

De vrouw van je dromen laten lopen omdat je te verlegen was om ze uit te vragen. (Terwijl je er later achter komt dat ze jou ook leuk vond en nu met een saaie kerel is getrouwd...).

Bakken met geld in opties op aandelen steken. Ze vast houden terwijl ze op forse winst staan maar denken dat ze nog doorstijgen. Uiteindelijk lopen ze waardeloos af. Weg geld! (Sukkel....).

Dit is nog maar een handjevol uitglijders uit mijn grote doos met blunders!

Ik zou nog nachtenlang klaarwakker en doorweekt van het zweet in mijn bed kunnen liggen woelen en malen als ik continue deze missers weer voor de geest zou halen. Maar wat heeft dat voor zin?

Don't cry over spilled milk! Move on. Get over it and start living! Again! 

Het zal me toch zeker geen tweede keer overkomen? Nee, natuurlijk niet. Ondertussen ben ik door de wol geverfd. Door schade en schande wijs geworden. Een dikke laag eelt op mijn ziel en gepokt en gemazeld in zaken. Niemand die mij nog wat wijs maakt. Tuurlijk zal ik nog fouten blijven maken. En da's maar goed ook want daar leer je steeds weer meer door. That's life!

Conclusie:  Focus op je goeie punten en al je mooi prestaties die je tot toe bereikt hebt en praat positief en mild over jezelf. Kijk alleen maar achterom naar dingen die misgingen met een gedachte als deze: "Dit zal me geen tweede keer meer overkomen. Wat kan ik hier van leren? " 

Het leven is nog lang genoeg. Er komen nog volop kansen om wél te slagen. Volg deze vuistregels en je zelfvertrouwen zal met sprongen omhoog gaan!

Gogogo kanjer!

...enne...wees trots op wie je bent!

3 opmerkingen:

Brigitte zei

Hahahahahahaha (ohh die plastic jassen) Ga dat boek maar schrijven! :-)

Thanks!

Fijn weekend...
Brigitte

Luuk Nijssen zei

hihi! okay! Ty. Luuk

omgaan met stress zei

Hey Luuk!

Leuk artikel ga zo door!

Gr,
Hans