donderdag 28 februari 2013

Zó wordt u een geliefd en graag gezien persoon! (Deel 1).

Wie droomt er nu niet van om bemind en bewierookt door het leven te gaan? Nu is dat helaas niet altijd even makkelijk voor gewone stervelingen zoals wij tenzij men over uitzonderlijke talenten of kwaliteiten beschikt.  

Maar als we nu eens begonnen met ons dagelijks gedrag jegens anderen op zo'n manier aan te passen waardoor de mensen in je naaste omgeving jou een fijne gewaardeerde vent of graag gezien dame zullen vinden? Dan zou u vast wel wat houtsnijdende tips van mij willen aanhoren.

Hier een paar aanbevelingen:

Het is volslagen zinloos om met mensen in discussie te gaan die een ander wereldbeeld hebben dan het jouwe.

Je kunt namelijk uren tegen iemand aan lullen om hem er van te overtuigen dat een muur wit is maar als die muur in zijn of haar ogen zwart is dan win je het argument nooit.

Maar ook met kleine meningsverschillen is het vaak beter de discussie uit de weg te gaan.

Waarom?

Mensen willen niet graag toegeven dat ze ergens naast zitten. Sterker nog, als jij met je vlijmscherpe analyses je opponent vast hebt gezet in de discussiehoek dan zal je 'tegenstander' er álles aan doen om alsnog zijn gelijk te halen.

Het ego van je gesprekspartner zal er voor zorgdragen dat zijn of haar hakken alleen maar nóg dieper in het zand geplant zullen worden. Want een discussie verliezen, dat wil niemand. Dat tast de trots en het zelfvertrouwen aan. En het ego zal dit te vuur en te zwaard willen verdedigen!

Wat nu te doen? 

Als je in het vervolg een discussie of meningsverschil met iemand hebt, en het is geen halszaak om je eigen gelijk te halen, laat dan desnoods je gesprekspartner zijn gelijk halen. Zelfs al zou je aantoonbaar de waarheid aan je zijde hebben.

Waarom nu deze manoeuvre?

Nou, wat kan jou het nou schelen om géén gelijk te krijgen? Je vangt op die manier namelijk twee superieure vliegen in een klap:

A: De eigenwaarde van je 'opponent' blijft in tact want men hoeft geen gezichtsverlies te lijden door het ongelijk toe te geven. De sfeer op bijvoorbeeld het werk of tijdens een diner blijft zo dan optimaal.

B: De kans is erg groot dat deze persoon in het vervolg vól lof over je zal denken en spreken bij anderen.

Want betweters daar heeft iedereen de pest aan.

Ik heb er zelf enkele in mijn nabije omgeving. Ik lach er van binnen smadelijk om terwijl ik hun 'waarheden' beaam tijdens gesprekken en blijf zo diplomatiek de beste maatjes met die personen. Want je kunt nu eenmaal niet iedereen uit je omgeving negeren.

"Vermijd meningsverschillen en redetwisten zoveel u kunt.
Dan trekt u als vanzelf aan het langste eind!"



Hier volgt nog een geweldige suggestie om graag gezien te worden:

Stel dat u een etentje of een date heeft met iemand die u nog niet zo goed kent en u wilt indruk maken. Wat de meeste mensen dan vaak doen is de gehele avond volop oreren over wat hen allemaal wel niet bezig houdt en wat voor 'geweldige' successen men al op zijn palmares heeft staan.

Welnu, ik zal u eens even een ontnuchterend geheim verklappen:

In principe is er bijna niemand geïnteresseerd in wat u allemaal te vertellen heeft over uw successen of andere 'wonderlijke' eigenschappen. Sterker nog, uw hele dagelijkse denken en doen zal een ander doorgaans werkelijk worst wezen!

Hoezo vraagt u zich misschien af?

Nou, een mens is van nature maar in één persoon oprecht geïnteresseerd, en die ene persoon dat is hijzelf! Dat ene geweldige persoontje dat uzelf namelijk ook bent. Dat fijne figuur heeft toch zeker ook uw grootste interesse?

(Met uitzondering wellicht van uw meest naaste familieleden.)

Ja, dit klinkt misschien hard maar deze constatering is helaas vaak de realiteit. Natuurlijk zijn sommige mensen belangstellend voor wat u te vertellen heeft of voor uw belevenissen maar voor velen is dit doorgaans echt niets anders dan een hinderlijke onderbreking voor wat zij zélf allemaal te melden hebben.

Wat nu te doen?

De eerst volgende keer dat u een etentje of een gesprek heeft met weet ik veel wie, dan zorgt u ervoor dat u één en al oor bent voor wat de ander te melden heeft. U toont interesse voor wat uw tafelgenoot allemaal te vertellen heeft en u bent vol "oprechte" belangstelling voor de ideeën en interesses van uw disgenoot, ook al zal het betreffende onderwerp u wellicht werkelijk totaal niet interesseren.

Resultaat:

Uw gesprekspartner zal bij thuiskomst of de volgende dag op het werk vol lof over u praten: "Ik heb toch zo'n geweldige avond gehad met die en die." "We hebben werkelijk zulke leuke gesprekken gehad over van alles en nog wat en de avond vloog voorbij." (U zei nauwelijks een woord!) "Wat een geweldig leuke kerel was dat zeg! Ik heb me kostelijk geamuseerd. Ik hoop hem snel weer te zien!"

Probeer het een keer uit en u zult verbaast zijn over de resultaten. Ik heb het zelf vele malen gedaan, en ook al moet je soms op je tong bijten om niets te zeggen, dit concept is goud waard om uw prestige een flinke boost te geven.

Dus: Spreken is zilver maar
zwijgen én luisteren is niet goud maar platina!

Tot slot voor nu nog een andere kleine, maar o zo belangrijke tip:

Probeer de naam eens te onthouden van de mensen die je ontmoet!

Hoe vaak ben je niet voorgesteld aan iemand en nog geen drie seconden later ben je die naam alweer vergeten? Vooral gênant als je die persoon in kwestie vijf minuten later weer tegenkomt op dat zelfde feestje

Spreek de naam uit als je voorgesteld wordt, dan onthoudt je hem beter. En herhaal hem zo vaak als je maar kan terloops tijdens het gesprek met deze persoon.

Maak verder gebruik van ezelsbruggetjes om iemands naam makkelijker te onthouden. Maak een visueel visitekaartje door een naam te associëren met bijvoorbeeld een voorwerp of land of persoon. Bijvoorbeeld Charlotte kun je koppelen aan het Medium Char (die je op haar beurt weer kunt koppelen aan charlatan...;-) maar ik dwaal af...

Zo is er bijna voor elke naam wel iets te verzinnen en je zult verbaast staan hoe goed je ineens namen kunt onthouden.

Wat heeft dit nu voor nut?

Elke keer dat je iemand bij zijn naam noemt geef je hem of haar namelijk onbewust een complimentje. Sterker nog, hoe minder goed je iemand kent, des te groter zal de impact zijn van het noemen van iemands naam.

De eigen naam is tenslotte het woord dat het meest geliefd is van alle andere woorden! 

Een gesproken naam klinkt ieder persoon in kwestie als lieflijke muziek in het gehoor waarop men glunderend u de volle aandacht zal geven:

Uw naam!
"Die wil het ego zo veel als maar kan vaak horen.
Knoop dat maar goed in je oren!"

Een volgende keer meer 's-levens kwaliteit verbeterende wetenswaardigheden.

Succes!

....denk erom: uw geblaat klinkt voor een ander vaak als deze klanken in den oren:

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wel tussen door wat vragen stellen en,ach,ja,echt,nou zeg en zeker,zeggen en aandachtig kijken.
Namen onthouden dat is een goeie,ik ben daar niet goed in,maar ik weet wel als iemand mijn naam noemt,dan doet het zeker wat met me.

Weer Wilma

wolvie12 zei

ik heb daar niet zo veel problemen mee meestal ken ik vele namen van mensen uit het verleden of het heden.

Zonnetje zei

Ik HEB altijd geluisterd naar mensen maar wat kreeg ik dan...dat ik enkel goed was om tegen aan te kunnen ouwehoeren om je zorgen kwijt te kunnen maar geen enkele heeft ooit aan MIJ gevraagd hoe het met mij ging en hoe ik me voelde enz... En als ik dan eens iets over mijn ding iets wilde vertellen was ik plots niet meer interessant en en werd ik gedumpt! Dus ik vind altijd luisteren naar anderen niet altijd een oplossing om een geliefd persoon te worden want het komt dan maar van ene kant!!!

Else zei

Vreemde manier om zo in relatie tot je medemens te staan..alsof de mensen om je heen geen interesse in n ander zouden hebben..de schrijver heeft geenvinteresse en denkt met bepaalde tactieken en manipulatie n aardig mens gevonden te worden. nou,ik denk t niet..