vrijdag 17 mei 2013

Hou van jezelluf... Niemand is belangrijker!

Ja, natuurlijk zijn je vent en je kinderen ook heel belangrijk en hou je wellicht zielsveel van ze maar als jij niet optimaal veel van jezelf houdt dan heb je een megaprobleem.

Er is tenslotte niemand in je omgeving met wie je vaker omgaat dan met je eigenste lieve ikke! En dit heeft niks te maken met een vorm van narcisme of misplaatste arrogantie maar met gewoonweg op een gezonde manier van blij zijn met jezelf.

Een natuurlijke toestand van zijn waar je als mens dagelijks naar moet streven.

Dus als je toch de hele dag omgaat met dezelfde persoon die jij heet dan kun je maar beter zorgen dat je die dame of heer in kwestie een beetje graag mag toch?

  

Maar wat nu als je niet zo gek bent op jezelf. Wat als jij jezelf te dik, te dom, te lelijk of op een andere manier minderwaardig vindt?

Het is van levensbelang om deze misplaatste kijk op jezelf zo snel mogelijk uit de wereld te helpen. Want je bezit een veelvoud aan kwaliteiten die je ogenschijnlijke tekortkomingen meer dan ruimschoots compenseren.

Ja okay, misschien ben je niet de slankste maar 'so what'? Wie is dat wel zeg...? Die filmster die nooit zonder make-up de deur uit kan omdat de paparazzi in de vuilnisbak op de loer ligt met zijn telelens? Die superslanke superster die dagenlang krom moet liggen in de gym om maar een beetje slank te blijven?

Ik denk dat u vele malen gelukkiger bent dan zo'n persoon die geleefd wordt door de buitenwereld.

Kijk niet te veel naar anderen. Aan iedereen mankeert wat. Ook al zien ze er nog zo prachtig uit. We zijn allemaal mensen met bakken vol gebreken. Ook ik. Maar ik lig er geen seconde wakker van. Elke dag leren we weer en komen we stapjes verder.

Vroeger dacht ik dat ik dom was omdat ik niet kon leren. Althans geen stampwerk over onderwerpen die me werkelijk geen worst interesseerden alleen toen besefte ik dat nog niet. Nu weet ik meer dan menig persoon ook al heb ik de grammaticale vermogens van een kind van zes. Maar daar hebben we gelukkig spellingcontrole voor!

Wat nu als uw negatieve zelfbeeld hardnekkiger is?

Stel dan uzelf dan iedere keer als u voor een keuze staat deze vraag:

 "Wat zou een persoon kiezen die van zichzelf houdt?"

En of het nou gaat om de keuze tussen een moorkop of een slagroompunt of de keuze tussen blijven huren of toch maar een koopwoning nemen, elke keer als er wat te kiezen valt stel jezelf dan die vraag en laat het antwoord tot je komen.

Je zult verbaast zijn hoeveel goede beslissingen je plots gaat nemen, ongehinderd door allerlei vooroordelen over jezelf.

Probeer dit eens een paar maanden vol te houden. Het liefst zelfs 365 dagen. Klinkt lang maar daarna ben je een compleet ander persoon:

"Het stralende zonnige middelpunt in je eigen geweldige universum waar alle andere planeten met grote belangstelling graag om heen draaien! 

En als je 's-ochtends wakker wordt en je staat voor de spiegel zeg dan:

"Greet, ik hou onvoorwaardelijk van je! Je bent geweldig! En dit wordt weer een geweldige dag! Ik heb er zin in en laat me door niets of iemand tegenhouden om de hele dag door op zoek te gaan naar díe dingen en zaken die mij de grootste voldoening schenken!"

Er is niks belangrijkers! Ga leuke dingen doen!

En nou wegwezen...

Op weg naar een nóg beter leven!

Gogogo!

       

Geen opmerkingen: